Post Danmark Sucks

Post Danmark Sucks

Hvorfor gider jeg overhovedet lave denne side - der er da ingen der gider at læse det alligevel?
Måske ikke, men det er god terapi - jeg får vreden ud af mit system på denne måde og der skulle så være en chance for at jeg ikke overfuser vedkommende, når jeg næste gang taler med en af Post Danmarks - eller Pest Danmarks - ansatte.

Gennem tiderne er det lykkedes for Pest Danmark at smide flere forsendelser væk, som jeg skulle have haft. Her på det sidste er det taget til og de har fundet på nye måder at irritere mig på. Derfor dette sure opstød fra The G.O.M. (Grumpy Old Man).

Her er begivenhederne i kronologisk orden:
Første begivenhed fandt sted for ca. et år siden, men var så frustrerende at den er med her.
Det starter med at jeg en dag får inddraget mit Dankort i en bankautomat. Til alt held havde banken åbent og jeg gik ind og protesterede højlydt. Efter lidt tasteekvilibrisme fra ekspedientens side bliver jeg spurgt om jeg er flyttet for nylig. Dette kan jeg svare afkræftende på, da jeg har boet samme sted i mange år. De siger at jeg er opført i bankens kunderegister som adresseløs og de sætter pris på at deres kunder har en adresse.
Det finder jeg ganske forståeligt og begiver mig til min egen bankfilial for at finde ud af hvorfor de har slettet min adresse. Det tager lang tid, men til sidst finder de en kuvert, fuldstændig korrekt adresseret til mig, som er kommet retur med påstemplingen: Modtageren ubekendt på adressen. Derfor havde de opført mig som adresseløs i deres kunderegister.
Nå, den lille sag blev ordnet og jeg tænkte ikke nærmere over det indtil den var gal igen i begyndelsen af maj 2007. Med stor forsinkelse modtog jeg et brev fra Irland som var blevet påstemplet at jeg igen var ubekendt på adressen og at det skulle returneres.
Nu er det sådan at man i Irland ikke bruger at skrive afsender på konvolutten, så hvad gør et postbud når han står med et brev der er adresseret til en ubekendt og der ikke er nogen afsenderadresse på? Han springer over hvor gærdet er lavest og smider det ind til den person der er ubekendt på adressen. Se det var jo mit held, for jeg fik omtalte brev - godt nok med kraftig forsinkelse.

Jeg burde jo nok have stillet mig tilfreds med at have fået brevet, men jeg var faktisk godt irriteret over at Pest Danmark igen forsøgte at påstå at jeg ikke bor hvor jeg bor, så jeg sendte et brev til postmesteren på Nørrebro Postkontor. Heri forklarede jeg sagen og at mit navn rent faktisk er Mich Nielsen og at jeg bor på den adresse jeg har boet på i mange år. Et par dage senere lå der en undskyldning på min telefonsvarer. Buddet var blevet kontaktet og beklagede meget. (Her er brevet til postmesteren i sin fulde længde).

Nu skulle man jo tro at alt var godt, men nej! Det er først nu at "the shit hits the fan".

Igen lidt kronologi:

Den 9/5 køber jeg og betaler for en æske med squashbolde på e-Bay. Jeg får at vide at sælgeren vil sende dem straks.

Den 17/5 køber jeg et par sweatshirts hos PurpleFishes i England - jeg har før handlet der og aldrig haft problemer med dem.

Den 19/5 bestiller jeg nogle fotoforstørrelser fra Pixum i Tyskland.

Den 21/5 får jeg besked fra PurpleFishes om at mine sweatshirts er afsendt.

Den 23/5 ligger der to anmeldelser i min entré om at postbuddet forgæves har forsøgt at aflevere to breve. Den ene anmeldelse er udfyldt med afsender: Tyskland og den anden står der ikke noget om afsender på.

Den 24/5 om morgenen rejser jeg til Irland og kan derfor ikke nå at hente de to breve. Det kan jeg til gengæld tirsdag den 29/5 (fristen for afhentning er den 1/6), så jeg begiver mig ned på Nørrebro Postkontor.
Her afleverer jeg de to anmeldelser og ekspedienten finder hurtigt det ene "brev", som er mine sweatshirts.
Han går lidt frem og tilbage og kommer tilbage og siger at han mener at postbuddet har skrevet to anmeldelser på det samme brev.
Det ville jo også være det nemmeste for ham, for så skulle han ikke lede længere. Nu ventede jeg jo to breve/pakker så den købte jeg ikke og påpegede at den forsendelse han havde fundet frem til mig var fra England og at der stod Tyskland som afsender på den sedel der havde en afsender. En forholdsvis klar indikation om at der var tale om to forsendelser.
Han giver mig så den ene anmeldelse igen og beder mig om at skrive under på at jeg har fået udleveret forsendelsen og uden forklaring går han hen til en fotokopimaskine og begynder at kopiere den anden anmeldelse.
Da han kommer tilbage har jeg ikke skrevet under, da han har givet mig sedlen på den forsendelse han ikke kunne finde og den vil jeg naturligvis ikke skrive under på.
Der bliver ikke taget en ny fotokopi af den rigtige anmeldelse, men blot skrevet "Tyskland" med kuglepen på den.
Han skriver også et eller andet på min anmeldelse, som man med lidt god vilje kan læse som: "Undersøg" og så en krusedulle som initialer (men der kan for den sags skyld stå alt muligt andet)
Da det er klaret må jeg hive lidt informationer ud af ham. "Hvad sker der nu"? Jeg får at vide at de vil lede lidt mere og jeg kan ringe eller komme igen "om et par dage".
På intet tidspunkt har ekspedienten undskyldt eller beklaget - det virker som om at det er ren dagligdags rutine for ham.

Da jeg går, spørger jeg hvorfor jeg har så mange af denne slags oplevelser med Nørrebro Postkontor og får at vide at det er svært at skaffe ordentlige folk.

Den 29/5 skriver jeg også til sælgeren af squashboldene for at høre hvorfor jeg endnu ikke har fået dem. Han svarer straks tilbage:
hi, they have been sent Please wait till Friday and tell me if they have arrived.
if not i will take further action
This is unusual.

Den 31/5 går jeg igen på Nørrebro Postkontor for at høre om de har fundet min forsendelse. Atter bliver jeg mødt af en ekspedient som er fuldstændig ligeglad med situationen. Hun spadserer en tur rundt på postkontoret og ser om hun kan finde forsendelsen.
Hun opgiver og stikker mig et stykke papir og siger at jeg skal udfylde formularen. Formularen hedder Kundehenvendelse/Reklamation og er ret omfangsrig.
Jeg får ingen hjælp til at udfylde den, da hun har travlt med at finde et glas vand til en veninde, som hun også småsnakker med under hele ekspeditionen.
Da formularen er udfyldt giver jeg den tilbage og forventer at høre hvad der nu skal ske, men nej. Hun kigger blot på mig som om hun vil spørge hvorfor jeg stadig står der og optager den tid hun kunne snakke med veninden.
Da jeg så spørger hvad der nu sker, får jeg at vide at jeg vil høre fra reklamationsafdelingen i løbet af tre dage.

Fredag den 1/6 mailer jeg igen til England og fortæller at mine squashbolde ikke er dukket op. Sælger beklager meget og refunderer straks hvad jeg har betalt. Faktisk har jeg lidt ondt af ham, for jeg er ret sikker på at det er på Nørrebro Postkontor at forsendelsen er blevet væk. Dette kan jeg dog ikke bevise da jeg aldrig har fået besked om at den var kommet til afhentning. Der er dog kraftige indicier der peger i den retning, som du vil finde ud af hvis du stadig hænger på.

Lidt kronologi igen.
Den 5/6 køber jeg et par sportssko hos www.billigsport24.dk og den 6/6 får jeg at vide at de er afsendt. Jeg får et track and trace nummer til Pest Danmark og jeg har også tilmeldt mig den pragtfulde service der går ud på at jeg får en SMS den dag skoene bliver leveret.

Torsdag den 7/6 ringer jeg til Pest Danmark for at høre hvordan det går med min klagesag. "De er så langt bagefter, men jeg kan se at de er i gang med at behandle sager fra den 30. og da jeg indgav min klage den 31. hører jeg noget snarest".

Samme dag får jeg denne SMS:


Skønt - jeg har fri om torsdagen og er praktisk taget hjemme hele dagen, men (selvfølgelig) kommer der ikke nogen pakke. Dagen efter (den 8/6) laver jeg en track and trace og får at vide at pakken er "ankommet til omdeling 2100 Østerbro" kl. 06:54 og at den kl. 13:33 "henligger til næste omdeling". Jeg ringer til Pest Danmark og spørger hvad der er galt. "Der er sygdom på Postcentret, men jeg får nok pakken mandag eller tirsdag".

Lørdag den 9/6 farer der en lille djævel i mig og jeg går på Nørrebro Postkontor for at hente min pakke. Jeg har jo ikke fået en advis om at den er kommet, men de skal ikke dø i synden.
Denne gang får jeg fat i en meget venlig mand der beklager meget, men også mener at jeg vil få pakken mandag eller tirsdag.
Da jeg nævner at jeg har en anden sag kørende, bliver han meget undskyldende (var det mon postmesteren selv, eller bare en fra personalet der følte en lille smule ansvarlighed for hvad Pest Danmark foretager sig?).
Jeg forklarer ham at den sag er i bedste hænder - tænk det tror jeg virkelig! - da jeg har udfyldt en reklamation.

Mandag den 11/6 ringer jeg igen til Kundeservice (det tror jeg faktisk at de kalder det).
Her får jeg endnu en gang at vide at min sag (mine fotos fra Pixum) vil blive behandlet snarest og at min pakke som ifølge track and trace stadig ligger på Østerbro og venter på "næste omdeling" nok skal komme.

Tirsdag den 12/6 kommer jeg hjem og der ligger en anmeldelse om at der er kommet en pakke til mig som kan afhentes fra "i dag".
Jeg beslutter mig for at smede mens jernet er varmt (andre lader mens vandet er varmt - en lille joke!) og tager på posthuset.
Heldigvis ser jeg lige en ekstra gang på sedlen, for jeg skal nemlig ikke afhente pakken på mit lokale postkontor, men på Søernes Postkontor.
Dette er Pest Danmarks nyeste måde at genere mig på.
Der er to - om ikke tre - posthuse der rent geografisk er tættere på hvor jeg bor, men selvfølgelig skal jeg ikke slippe så let og må gå på Søernes Postkontor.
Her bliver jeg glædeligt overrasket, for deres skumle plan har givet bagslag.
På Søernes Postkontor smider de nemlig ikke folks pakker væk og jeg kan gå glad derfra med min pakke.

Deres track and trace service virker nu ikke efter hensigten. En forespørgsel kl. 17.53 siger, at den pakke jeg hentede en halv time tidligere, stadig ligger på Østerbro og afventer næste omdeling og det har den gjort siden den 7/6.

I morgen (den 14/6) er det 14 dage siden jeg indleverede min reklamation og jeg har endnu ikke hørt fra Pest Danmark.
Jeg ringer til dem i morgen og hører hvad der sker. Stay tuned!!

Den 14/6 kl. 11.40: Jeg har lige talt med Kundeservice og for en gangs skyld følte jeg at jeg blev taget lidt alvorligt. Den venlige dame bad mig om et anmeldelsesnummer - det er første gang jeg er blevet spurgt om det. Det fandt jeg nederst på anmeldelsen.
Her kommer jeg så til at tænke på at den fotokopi som ekspedienten tog, da jeg første gang var på Nørrebro Postkontor for at hente forsendelsen, jo har et andet anmeldelsesnummer. Han tog jo en forkert kopi og rettede blot afsenderen til "Tyskland". Jeg er ikke sikker på at hun helt forstår hvad jeg mener da jeg forklarer dette.
Hun lover at lægge en seddel til reklamationsafdelingen som så "normalt ringer tilbage i løbet af en time".

Den 14/6 kl. 13.34: Jeg er lige blevet ringet op af Pest Danmarks reklamationsafdeling og det var ikke til min store overraskelse at jeg fik at vide at de ikke kunne finde min reklamation.
Er der noget at sige til at jeg er ved at blive paranoid? Jeg har efterhånden den opfattelse at Pest Danmark har indført en ny formålsparagraf, der går ud på at gøre livet så surt som muligt for mig.
Jeg burde i følge den rare dame slet ikke have udfyldt en sådan reklamation, da det er afsenderen der skal gøre det. Men nu når jeg havde gjort det skulle hun nok gå videre med sagen
Jeg kan ikke citere direkte, men det er absolut ikke ualmindeligt at en pakke/brev returneres før afhentningsfristen er udløbet - man kunne jo komme til at skrive første dag på i stedet for den sidste. Det sagde hun faktisk!
Nu har vi aftalt at jeg scanner min kopi af reklamationsformularen og sender til hende (det er gjort) og så vil jeg høre nærmere snarest. Hun vil så få Nørrebro Postkontor til endnu en gang at kigge efter forsendelsen.
Det bliver spændende at se hvad "snarest" betyder i denne sammenhæng.

Den 14/6 kl. 14.54: Jeg har sendt en mail til Pixum i Tyskland for at høre om de skulle have fået min forsendelse retur.

Den 14/6 kl. 16.16: Mail modtaget fra Pest Danmark Kundeservice:
Hej Michael
Tak for din mail
Jeg har som aftalt sendt sagen til undersøgelse på Nørrebro, og håber vi hurtigt kan afslutte sagen.
Jeg mangler en beskrivelse af indholdet.
Med venlig hilsen
Marianne Jeppesen
Post Danmark

Den 14/6 kl. 16.18: Mail sendt til Pest Danmark med beskrivelse af indhold

Den 14/6 kl. 20: Jeg ved jo godt at Pest Danmark ikke finder min forsendelse, så for en sikkerheds skyld sender jeg en mail til Pixum:
Unfortunately I have not received the ordered pictures. The mailman tried to deliver them a day I was not at home and left a note saying that I could pick them up at the post office. When I went to do that, the package was missing.
Would you please check that it hasn't been returned to you by accident.
Regards Mich Nielsen

Den 18/6: Svar fra Pixum:
Dear Mich Nielsen,
Thank you for using the Pixum online photoservice and your order.
We are sorry to hear that your order hasn't arrived, yet. Please check the indicated delivery address and inform us if it is not correct or complete:
Mich Nielsen
Stefansgade 16, 2.tv.
dk - 2200 Koebenhavn N
The delivery records state that the consignment has been dispatched on 21.05.2007 by ordinary mail.
Best regards,
Your Pixum team

Den 18/6: Endnu et svar fra Pixum:
Dear Mich Nielsen,
Thank you for using the Pixum Online Photoservices.
Further to our previous email to you, we can inform you now that your order 1240074 was unfortunately returned this afternoon with the following remark:
"Delivery not collected / ikke afhentet"
You indicated the following delivery address:
Mich Nielsen
Stefansgade 16, 2.tv.
dk - 2200 Koebenhavn N
If it is not correct or complete, please send us your corrections as soon as possible and maybe a phonenumber on which the carrier will be able to contact you.
Thanks in advance.
Best regards,
Your Pixum team

Den 18/6 lige før midnat sender jeg dette:
Thank you for your reply,
The delivery address you have is correct. Unfortunately Post Danmark is not working very well. I did get a note from them saying that there was a delivery for me, but when I went to collect it, I was told it wasn't there. The fault is entirely the Post Danmark service.
I would of course appreciate if you would send the pictures again and I sincerely hope you will complain to Post Danmark and make them reimburse you for what extra costs you have had. It is not the first time something like this has happened and I have complained to the local post master.
Sincerely
Mich Nielsen

Den 20/6 får jeg denne mail fra Pixum:
Dear Mich Nielsen,
Thank you for your message and your understanding.
We will resend your order to the same address.
Unfortunately, the box was quite damaged under the long transport to and from Denmark. We hope for more careful handling by the post now and that your goods reach you safely.
If you have any more questions, please do not hesitate to contact us!
Best regards,
Your Pixum team

Se det er jo et selskab man gerne vil handle med. De forstår da hvad kundepleje er i modsætning til Pest Danmark. Nu håber jeg bare ikke at mine billeder er for beskadigede. Læg mærke til at jeg er så naiv at tro at Pest Danmark ikke smider dem væk igen.

Den 21/6 får jeg et brev fra Pest Danmark:
RESULTATET AF DIN REKLAMATION PÅ ET MISTET BREV
Du har reklameret over et brev sendt til dig af:
Pixum Ag
Vorgebirgerstrasse 338 50969 Køln Tyskland
den 21.05.2007.
Vi har ledt efter brevet, og kan desværre ikke finde det. Vi kan heller ikke erstatte det, da Post Danmark, jævnfør forretningsbetingelserne for breve, ikke er erstatningspligtig overfor bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse af almindelige breve, herunder også postopkrævningsbreve. Hvis du finder det rigtige registernummer, vil vi opfordre dig til at få afsenderen af brevet til at opstarte efterlysningen i afsenderlandet Tyskland
Forretningsbetingelserne finder du på vores hjemmeside www.postdanmark.dk.
Denne afgørelse kan du anke til
Post Danmark, Direktionssekretariatet, Tietgensgade 37, 1 566 København V.
Vi beklager den ulejlighed, sagen har påført dig.

Pest Danmark kan ikke finde en forsendelse de selv har mistet, men jeg kan. Det siger en del om standarden.
Skulle man i øvrigt ikke tro at Pest Danmark kunne se at de havde returneret en forsendelse som ikke var blevet afhentet? Det er jo åbenbart noget der sker ofte. Det er selvfølgelig meget nemmere at skrive at de ikke kan finde den og at de i øvrigt ikke har noget ansvar.

Jeg er overhovedet ikke forbløffet over at de prøver at sende Sorteper videre til Tyskland. Hvad mon det i øvrigt er for et "rigtigt registernummer" jeg skal finde? Det er ikke noget jeg har hørt om før.

Forhåbentlig er dette det næstsidste indlæg på denne side. Jeg håber at det sidste indlæg bliver når/hvis jeg får min forsendelse. Det er i øvrigt lige præcis en måned siden den blev sendt fra Tyskland første gang.
Mine sko fik jeg, men mine squashbolde så jeg aldrig noget til.

Den 28/6
Jeg kom forbi Nørrebro Postkontor og en pludselig indskydelse fik mig til at gå ind og spørge om der var kommet noget til mig. Det var der!!!! Jeg havde jo ikke fået nogen anmeldelse, så der var lidt papirarbejde, men mine billeder er i hus :-)

Den 30/6 lå der så en besked i min entre om at der var kommet en forsendelse til mig.

Det var det sidste indlæg i denne historie. En Googling på " post danmark sucks" har denne side på ottendepladsen - det er da meget godt gået :-)